کوتول

کوتول

کوتول

کوتول

کوتول

آزمایش fbs

آزمایش Fbs در بارداری ,آزمایش Fbs در بارداری چیست,آزمایش Fbs در دوران بارداری,ازمایش Fbs در بارداری,تفسیر آزمایش Fbs در بارداری,آزمایش Fbs,آزمایش Fbsچیست

آزمایش Fbs در بارداری , آزمایش Fbs در بارداری چیست , آزمایش Fbs در دوران بارداری , ازمایش Fbs در بارداری

توضیحاتی در مورد آزمایش fbs

بیشتر افراد به منظور اطمینان از سلامتی، پیشگیری از بیماری‌ها و درمان یا مهار اختلالات سلامتی دست کم سالی چند بار آزمایش خون می‌دهند. اما تنها عده‌ کمی از افراد می‌توانند آزمایش خون خود را بررسی کنند و از نتایج آن سر دربیاوند زیرا بیشتر موضوع‌های موجود در آن اصطلاحات پزشکی و تخصصی هستند. برای اغلب ما این اتفاق افتاده است که نسبت به تفسیر نتایج آزمایش خون خود یا نزدیکان مان حساس شده باشیم، البته اغلب نتایج آزمایشات خون همراه با مقادیر مرجع و رفرانس هستند که کار را بسیار راحت نموده است. با وجود این، در بعضی موارد، علامت هایی اختصاری و یا در برخی موارد اطلاعات مختصر ما در مورد نقش بعضی مواد شیمیایی در بدن، ممکن است ما را گیج کنند که البته همین اتفاق، ما را به دانستن سریع تر نتیجه آزمایش حساس تر می کند.در این مطلب از سایت جسارت” href=”http://www.jesarat.com/” target=”_blank” rel=”noopener”>سایت جسارت در مورد آزمایش Fbs صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آزمایش fbs چیست

بررسی میزان قند خون یکی از اهداف مهم آزماییش‌های خون کلی و چکاپ‌های عمومی است. به طور کلی، قند خون در آزمایش‌های خون به شکل FBS و کوتاه‌شده عبارت قند خون ناشتا یا گاهی به صورت FBG و کوتاه‌شده عبارت سطح گلوکز خون ناشتا نشان داده می‌شود و به همین دلیل است که گفته می‌شود به صورت ناشتا و با شکم خالی آزمایش خون دهید. ناشتا بودن عامل مهمی در اندازه‌گیری قند خون است زیرا اگر بعد از 10 تا 12 ساعت قند خون فرد بیشتر از 105میلی‌گرم در دسی لیتر باشد می‌تواند زنگ خطری برای دقت بیشتر در برنامه غذایی و سبک زندگی باشد. قند خون بالا می‌تواند نشان دهد که فرد مستعد دیابت در 10 سال آینده زندگی است. حداقل قند خون بین 65 تا 70 میلی‌گرم در دسی لیتر و حداکثر آن بین 100 تا 110 میلی‌گرم در دسی لیتر است. البته گاهی افزایش قند خون گذرا و بر اثر استفاده از مواد قندی در روز گذشته است و چندان نگران‌کننده نیست و توصیه می‌شود که آزمایش یکبار دیگر تکرار شود. اگر قند خون افراد بالغ کمتر از 60 و یا بیشتر از 400 باشد بسیار نگران‌کننده است و ممکن است در کنار آن عدد ستاره یا علامتی زده شود. اگر قند خون نوزاد کمتر از 30 و بیشتر از 300 باشد نیز نگران‌کننده و خطرناک است. البته FB نیز نوعی آزمایش قند خون بسیار ساده است که معمولا در شرایط اورژانسی یا برخی آزمایش‌های ساده و خاص تجویز می‌شود و کوتاه‌شده قند خون است و ناشتا بودن نیز در آن الزامی نیست. عوامل مهمی همچون افزایش سن، چاقی، کاهش متابولیسم بدن، کاهش سوخت و ساز بدن، استعداد دیابت، ابتلا به دیابت و اختلالات در سطح انسولین خون می‌تواند سبب بالا بودن قند خون باشد که تحت نظر پزشک و همراه با پیروی از برنامه غذایی مناسب، فعایت بدنی کافی و بهبود سبک زندگی می‌توان این مشکل را حل کرد. این توضیحات فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علت گرفتن آزمایش fbs چیست

آزمایش FBSبرای تشخیص مقدار گلوکز خون است. Fbs مخفف Fasting blood sugar است. منظور از عبارت Fasting این است که کمی پس از زمان گرسنه شدن قند خون مورد بررسی قرارگرفته است. ناشتا بودن سبب تحریک هورمون گلوکاگون می‌ شود که همین موضوع باعث می ‌شود سطح گلوکز پلاسما در بدن زیاد شود.

آزمایش fbs و تاثیر داروها

آزمایش FBSبرای این است که پزشک متوجه شود داروها چقدر تأثیربخش بوده‌اند و این آزمایش دو بار انجام می ‌شود تا از درست بودن جواب آزمایش مطمئن شد. اگر فرد بیمار مرض قند (دیابت) نداشته باشد بدنش شروع می‌کند به تولید انسولین تا دوباره مقدار گلوکز خون را زیاد کند؛ بنابراین وقتی‌که تست گلوکز خون ‌گرفته می‌ شود افرادی که دچار بیماری مرض قند هستند مقدار قند (دیابت) خونشان خیلی بیشتر از افرادی نشان می دهد که مرض قند (دیابت) ندارند. دو نوع دیابت وجود دارد. دیابت نوع اول افرادی که بدن آن‌ها نمی‌تواند به ‌اندازه کافی و مناسب انسولین تولید کند تا سطح خونشان به تعادل برسد. دیابت نوع دیگر افرادی هستند که بدن آن‌ها نمی‌تواند به‌ طور درست از انسولین استفاده کند.

علت قند خون بالا

علت قند خون بالا ممکن است به علت بیماری‌هایی همچون بیماری کلیوی، پانکراتیت و یا سندورم کوشینگ کبد باشد. برای تشخیص دیابت بارداری هم می‌توان از این آزمایش استفاده کرد. برای افرادی که امکان مبتلا شدن به بیماری دیابت در آن‌ها زیاد است، افرادی که مرض قند دارند (برای کنترل کردن سطح قند خون) افرادی که علائم قند خون پایین یا بالا را دارند فهمیدن مرض قند در زمان بارداری و بررسی داشتن استعداد مرض قند در زمان بارداری گرفته می‌شود. زیاد شدن مقدار گلوکز خون برای اولین بار در زمان بارداری مشخص می‌شود.

اندازه‌ گیری قند خون

برای اندازه‌گیری قند خون از نمونه وریدی بدون ماده ضد انعقاد استفاده می‌شود. آزمایش باید در اسرع وقت انجام گیرد در صورت عدم امکان انجام آزمایش سرم نمونه باید جدا گردد و در یخچال نگهداری شود. چون‌که عوامل متابولیک روی مصرف و ذخیره‌ی قند تأثیر می‌گذارند. شاخص سطح قند خون، توانایی بدن برای انجام وظایف متابولیکش را منعکس می‌کند. سطح قند خون ثابت نیست و امکان دارد مقدار قند خون مریض در هر حالتی تفاوت داشته باشد و پس از صرف غذا افزایش یابد به همین دلیل باید آزمایش را به‌صورت ناشتا انجام داد. تقریباً در بیشتر موارد افراد بیمار پس از 60 سالگی سالانه قند خونشان زیاد می‌شود.

  • حامد ولی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی